NEWSLETTER - PRACA NA E-MAIL
ZMIEŃ USTAWIENIA / WYPISZ SIĘ

Jak zatrzymać dobrego pracownika w firmie?

Jak zatrzymać dobrego pracownika w firmie?

Pracuje u ciebie kilka osób, bez których firma nie rozwijałaby się tak szybko? Czas o nich zadbać – podwyżka czy premia nie zawsze załatwia sprawę. Dowiedz się, jak zatrzymać solidnych i rzetelnych pracowników w firmie.

Jako pracodawca z pewnością doskonale zdajesz sobie sprawę, że za sukcesem twojej firmy stoją oddani pracownicy. Ci najlepsi są na wagę złota, bo to właśnie ich praca przekłada się na efekty finansowe firmy. Ponieważ takich pracowników chciałaby mieć każdy szef, nie możesz wykluczyć sytuacji, że twoja konkurencja będzie chciała podkupić najlepszych, którzy pracują u ciebie. Jeżeli odpowiednio wcześnie nie zadbasz o swoich podwładnych, może się okazać, że faktycznie masz problem, bo na twoim biurku lądują kolejne wypowiedzenia. Jak do tego nie dopuścić? Okazuje się, że jest kilka skutecznych sposobów.


1) Premia to nie wszystko

Cykliczne podwyżki? Premie za sprzedaż? To może, ale nie musi działać. Potrzeby pracowników zmieniają się w czasie. Osoby młode, które mają wiele potrzeb i wydatków, zwracają uwagę przede wszystkim na wysokość wynagrodzenia. Są jednak i tacy pracownicy, dla których najważniejszy jest rozwój osobisty i dobra atmosfera w pracy. Jeżeli uważasz zatem, że wszystko rozwiążesz kolejnymi podwyżkami, możesz się zdziwić.

Aby zatrzymać najlepszych w firmie, musisz pamiętać o ciągłym badaniu potrzeb swoich pracowników. Jeżeli zbudowane przez ciebie przedsiębiorstwo jest niewielkie, to z pewnością masz dobry kontakt z każdym z podwładnych. W sytuacji, gdy firma jest duża i posiada dział HR, to specjaliści w nim zatrudnieni powinni być odpowiedzialni za pozyskiwanie takich informacji.


2) Szczerość popłaca

Plotki czy niedopowiedzenia mogą sprawić, że pracownicy stracą do ciebie zaufania. Zamiast zatem używać półsłówek, mów wprost i osobiście informuj swoich podwładnych o zmianach, jakie będą mieć miejsce w najbliższych tygodniach czy miesiącach. Zaletą takiego, bezpośredniego bycia w kontakcie z pracownikami, jest to, że będą oni czuć się ważnymi dla firmy.

Szczególnie ważne są informacje na temat zmiany stylu pracy i kadrowe. Jeżeli jesteś otwartym szefem, podpytuj pracowników, w jaki sposób rozwiązaliby poszczególne problemy, pozwól im przedstawić swoje pomysły.


3) Nagradzaj i doceniaj

Źle pracuje się w firmach, w których pracodawca nie docenia starań swoich podwładnych. Chcąc zatrzymać w pracy najlepszych, powinieneś postawić na system nagród. Pamiętaj, aby zasady ich przyznawania były przejrzyste. Doceniać możesz nie tylko pieniędzmi czy awansami – niekiedy ważniejsza jest po prostu pochwała. Nie obawiaj się zatem podsumowywać poszczególnych tygodni czy miesięcy pracy i nagradzać tych, którzy faktycznie na to zasłużyli.

Jeżeli chodzi o nagrody, pamiętaj, że takimi mogą być też szkolenia i kursy. Współcześni pracownicy chcą się rozwijać. Udział w szkoleniu czy branżowej konferencji może być nagrodą, może być również znakiem dla innych pracowników, że warto się starać, bo to procentuje.


4) Sprecyzuj swoje oczekiwania

Wyobraź sobie, że jesteś pracownikiem. Chciałbyś otrzymać szczegółowe informacje na temat tego, czego pracodawca będzie od ciebie wymagał, prawda? Jako pracodawca musisz zatem wysyłać jasne sygnały swoim pracownikom. Precyzując swoje oczekiwania, możesz jedynie zyskać – pracownicy będą wiedzieć, co mają robić.

Jeżeli każdego dnia w twojej głowie pojawiają się nowe pomysły, a pracownicy nie są pewni, co spotka ich po przekroczeniu progu firmy, to wiedz, że mogą się oni denerwować. Stres, jak z pewnością wiesz, nie zawsze ma pozytywny wpływ na nas. Unikaj zatem sytuacji, gdy pracownicy nie otrzymują od ciebie konkretnych informacji.

Zobacz inne porady dla pracodawców

Komentarze

(brak komentarzy)
Redakcja Praca-ruda.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.

PRACA W MIASTACH
Wszelkie prawa zastrzeżone. MediaBielsko.pl © 2007-2017